tisdag 1 februari 2011

Releasing.

I dag kändes det som första riktiga dagen i skolan. Diskussioner om vad vi förväntar oss, farhågor vi har och de första improvisationsövningarna.

Under diskussionen kring förväntningar och farhågor kändes det roligt att alla tänkte på så olika saker som sammanhållningen i gruppen, risker kring starka gruppbildningar, konflikter, konkreta utvecklingsmål, att inte räcka till... Mina förväntningar är att jag ska komma att känna mig tryggare i mig själv och att våga ta den plats som jag förtjänar men samtidigt känna av var den där gränsen går. Farhågor är att inte räcka till, att inte utvecklas och att inte gå vidare. Men också att inte tycka att det är roligt, att komma på att det inte är någonting för mig. En tjej som tog upp det här om konflikter i gruppen tryckte på i fall några skulle komma att ligga med varandra och att det skulle förstöra hela stämningen i gruppen. Det blev en liten kort diskussion kring det, där läraren sa att man måste vara medveten om att det påverkar en själv, den andre och hela gruppen och att ta ett beslut utifrån det. Och typ att det är härligt med kärlek. Och, banne mig, jag känner mig ständigt träffad när sex tas upp.

När det kommer till improvisationer så kan jag absolut inte säga att jag känner mig bekväm men det gick ändå bra och det flöt på helt okej. Jag tror att det gäller att släppa att det ska vara first class på allt man gör och bara köra. Varje improscen blir kanske inte den roligaste men ju fortare man lär sig tänka desto mer kan man slappna av och tänka friare. Vi har gett varandra paket i dag, och skrivit gemensamma vykort. Aah, det har varit så roligt och ordet jag tog med mig från dagens lektion är Glädje.

Vi gick och fikade några stycken efter klassen och efter reseledarutbildningen känner jag verkligen igen själva smekmånadsfasen. Man skrattar åt allas skämt och tycker att de ändå är ganska roliga även om man inte känner det i djupet av sitt hjärta. Trots det så känns det bra, alla vill lära känna varandra och umgås - inte bara vilja gå hem till sitt som det brukar. Jag bara inväntar nästa fas med spänning.

Inspark på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar