lördag 12 maj 2012

Sophyllor.

Jag går ett varv runt brödhyllan och en tjej pratar i telefon om sina inköp. Du, de har sånadär limpor, en sån kan jag ju ta... Jag går och hämtar den stora plastsäcken för att förbereda den stora tömningen. Vänta lite! Förresten, ska du slänga allt?? Ja, tyvärr... Men då vill jag ju inte ha det!

Va? Vad sa hon?

I och med att jag var på väg att slänga brödet i en ren sopsäck förvandlades allt bröd till sopor. För mig är det mat som slängs i en påse för att kastas bort, för henne förvandlades brödhyllorna till sophyllor. Jag talade om för henne att det inte var något fel på brödet och att allt var bakat idag men att vi inte kunde sälja det imorgon (vilket är en lögn, för den kan vi visst om vi bara vill, en påse för en tia, t.ex), hon tvekade en stund innan hon la tillbaka brödpåsen och stoppade förmodligen ner en ett par dagar gammal limpa i korgen. Men den var jag ju inte på väg att förvandla till sopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar