fredag 11 maj 2012

Länge leve hudcancern.

Att förminska (för det är vad de försöker) den aktuella hudcancerdebatten, i och med HM:s övernaturligt solbrända bikinimodeller, till att handla om "vänster-/feminist- och pk-maffians" nya försök att väcka uppmärksamhet och jämföra det med hendebatten och apatiska flyktingbarn är för mig ofattbart. Jamen, varför?

När Cancerfonden kritiserar reklamkampanjen i en debattartikel i DN för att lyfta riskerna med solandet och sin ständiga kamp för att informera framför allt unga människor (som tror sig vara odödliga) tycker medelåldersmän från min hemkommun att folk har för lite att göra, att det säkert inte ens är någon som tänker på att hon är solbränd/reflekterar över reklamen, att folk tänker för mycket och till och med påstår att diskussionen inte handlar om cancer.

Jag tänker på när jag förvånad postade en länk till en nätartikel skriven om den gångna hårdebatten som hade gått mig förbi och självklart fick kommentarer om att det var överdrivet och de hundratals kränkande inläggen av både tjejer och killar förminskades till att vara skrivna på skämt eller att "män inte alls brydde sig om hår under armarna" vilket alla dessa kommentarer bestred.

Attityderna finns. Jag kan inte förstå varför vi inte tillsammans vill skapa ett bättre samhälle där vi bestrider livsfarliga ideal och där vi gemensamt tar avstånd från kränkande kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar